naar top
Menu
Logo Print

Ecologische voetafdruk inwoners stad hoger dan gedacht

Focus op gedrag en technologie, niet op ligging
magazine

Momenteel focussen opiniemakers sterk op het woningtype en de woonplaats van gezinnen. Dat resulteert in heel wat tegenstellingen, zoals: stad versus platteland, open bebouwing versus een flat of rijwoning, filerijden of dicht bij het werk wonen. Het is de combinatie van die factoren die je ecologische voetafdruk zou bepalen en die aan de basis ligt van de plannen van de Vlaamse regering om de ruimte in Vlaanderen anders te gaan invullen. Hoewel verdichting en verkerning steeds meer noodzakelijk worden, bevestigen recente mobiliteitsgegevens dat vooral gedragswijziging en technologische innovatie de nodige vooruitgang kunnen stimuleren.
Van waar komt de focus in het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen (BRV) op de mobiliteit van gezinnen in buitengebied? Een cruciaal ijkpunt is de tegenstelling tussen een kwaliteitsvolle 4-gevelwoning in buitengebied en een niet-geïsoleerde rijwoning in een stad. Uit een studie van 2013 blijkt dat de voetafdruk van mensen met een 4-gevelwoning in buitengebied relatief hoog ligt, vanwege de afgelegde kilometers met de wagen. VCB heeft die studie uit 2013 eind 2017 laten nalezen, want er wordt in verwezen naar gedateerde mobiliteitsgegevens van de FOD Economie. Mochten de geüpdatete gegevens uit 2016 gebruikt worden, komt er een volledig ander beeld. Waar iemand die aan de rand van Brussel woont volgens de eerste studie bijna 26,5 km met de wagen aflegde, loopt dat volgens de recente gegevens op tot maar liefst 54 km. Een Vlaams gezin in buitengebied legde dan weer 47 km af, wat in de geüpdatete data lijkt gestegen te zijn tot 50 km. De meest recente gegevens zijn mensen in buitengebied dus goedgezind.

VLAAMSE CONFEDERATIE BOUW

VLAAMSE CONFEDERATIE BOUW

+3225455751
+3225455907