naar top
Menu
Logo Print

Huur- en isolatiepremie ideaal voor huurwoningen

Campagne moet premie bekend maken bij doelpubliek
magazine

Samen met het Vlaamse Energieagentschap en distributienetbeheerder Fluvius heeft Vlaams minister van Enerige Lydia Peeters de campagna ‘Huurhuis isoleren? Fluitje van een cent’ gelanceerd. Enkele jaren geleden werd een huur- en isolatiepremie in het leven geroepen om de slechte kwaliteit en energie-efficiëntie van huurwoningen op te krikken, maar die blijkt niet voldoende bekend bij de doelgroep.
De private huurmarkt in Vlaanderen is goed voor ruim 19% van het woonpatrimonium. Huurwoningen zijn vaak van minder goede kwaliteit dan woningen in eigendom en scoren ook lager op het vlak van energiezuinigheid. Een van de oorzaken hiervan is dat verhuurders minder geïnteresseerd zijn in energetische renovaties omdat ze er weinig belang bij lijken te hebben, aangezien ze niet zelf de energiefactuur moeten betalen. Nochtans zijn er extra hoge isolatiepremies beschikbaar.
De premie is van toepassing op drie investeringen: dakisolatie, hoogrendementsbeglazing en na-isolatie van de bestaande spouwmuur. Daarnaast worden (ver)huurders maximaal ontzorgd door een projectbegeleider, om hen zo een stevig duwtje in de rug te geven. Deze projectbegeleider stelt zelf een aannemer aan en vraagt ook de premie aan bij de distributienetbeheerder.
Al die informatie – alsook de voorwaarden die verbonden zijn aan de premie – kunnen nu eenvoudig geraadpleegd worden op een nieuwe website. Zowel huurders als verhuurders komen er snel te weten of ze in aanmerking komen voor de energiepremies.