naar top
Menu
Logo Print
06/08/2018 - FERRE BEYENS

assortimentBANDEN VOOR BESTELWAGENS

De rolweerstand van een autoband moet beperkt blijven om de brandstofzuinigheid van het voertuig niet te benadelen. Anderzijds moeten die banden - naast grip- en slijtvastheid op zowel droog als nat wegdek - voldoende rijcomfort en remvermogen demonstreren. Ze mogen verder het veercomfort niet nadelig beïnvloeden en moeten - (ook) bij hogere rijsnelheden - hun efficiëntie in ruisonderdrukking kunnen bewijzen. Met banden voor bestelwagens is dat in principe niet anders maar - in vergelijking met de gemiddelde autoband - moeten dergelijke rubberschoeisels een groter draagvermogen aankunnen en zullen ze meetstal een lagere snelheidsindex hebben.

STERKER EN SLIJTVASTER

Banden voor bestelwagens worden extra versterkt om eventuele vervorming onder de zwaarder te transporteren lasten te beperken. Die versterkte en extra stijve banden mogen evenwel geen negatieve impact hebben op de dynamische rijeigenschappen. Wat wil zeggen dat ze rijcomfort, wegvastheid en de remkarakteristieken niet mogen limiteren. Omdat de gemiddelde bestelwagen veel meer kilometers moet afhaspelen dan het merendeel van de personenwagens blijven eigenschappen als slijtvastheid, grip en brandstofeconomie (rolweerstand) gewichtige keuzeparameters. Dat laatste is trouwens de reden waarom banden voor bestelwagens anders of speciaal getekende loopvlakpatronen meekrijgen. Patronen die naast slijtvastheid en extra grip door een lage rolweerstand gekenmerkt worden.

loopvlakdetailZEKER NODIG OM TE WETEN

Naast P-Banden (P = banden voor personenwagens) en rubbers voor SUV's en 4x4-voertuigen onderscheiden we LT-banden (light trucks) en C-banden (commercials of bestelwagens). Banden voor bestelwagens zijn dus wat men noemt C-banden die bestemd zijn voor laadvermogens tot en met 3,5 ton. Met het oog op laadvermogen krijgen die banden meestal een dubbele indicatie. De eerste aanduiding wijst dan op het draagvermogen van de band indien die geschoeid wordt op dubbele velgen. Het tweede cijfer heeft dan betrekking op laadvermogen bij bandenmontage voor bestelwagens die niet op dubbele maar enkele wielen rijden. Voor banden bestemd voor caravans, campers en bestelwagens gelden doorgaans nog indicaties die refereren aan de sterkte van de band (R, 6PR, 8PR of 10PR). Verstevigde banden die hogere draaglasten aankunnen worden aangeduid met de codes EL (extra load), RF (reinforced) of XL (extra-extra load).

Ook voor bestelwagenbanden bestaan zomerbanden, winterbanden, alleseizoenenbanden of - voor specifieke professionele toepassingen - ook banden die zich beter lenen voor veelvuldig gebruik op een niet-verharde weg:

DE JUISTE (BESTELWAGEN)BANDENKEUZES

De brandstofzuinigheid primeert, de rolweerstand moet dus omlaag, de levensduur en het rijcomfort moeten echter omhoog, het remvermogen op zowel nat als droog wegdek moet optimaal zijn, te veel bandenruis is uit den boze en - speciaal voor bestelwagens - de band moet sterk, stevig en stabiel zijn en het draagvermogen moet ruim voldoende zijn. Dit bestek illustreert dat de bandenkeuze voor een bestelwagen moeilijk is en niet zelden leidt tot het zoeken naar een compromis. Een band die past bij elk type bestelwagen en voor elke toepassing - dit bovendien voor een aantal gevoelig uit elkaar liggende gewichtsklassen - bestaat nu eenmaal niet.

Dé juiste bandenkeuze voor een bestelwagen dient dus geïnspireerd te worden door parameters als veiligheid, duurzaamheid, brandstofzuinigheid en kostprijs. Bandenmaat, de sterkte van een band en zijn draagvermogens zijn uiteraard niet minder gewichtig. Ook al zijn de profieltekeningen in het loopvlak van een bestelwagenband verschillend van personenwagentoepassingen en nadrukkelijker afgestemd op frequent en intensief gebruik, dan nog dient de vraag gesteld te worden of de bestelwagen in specifieke seizoenen of gedurende het ganse jaar wordt ingezet.

Zomer- en winterbanden hebben - net als bij personenwagens - specifieke voor- maar ook nadelen. Het rubber op het loopvlak wordt nu eenmaal harder bij een temperatuurdaling. En hoe harder dat rubber, hoe minder grip. Daarom is de rubbersamenstelling van een winterbandloopvlak uit zachter rubber om meer grip bij lage temperatuur te garanderen. Maar de slijtvastheid van datzelfde zachte winterrubber daalt onvermijdelijk bij warmere wegomstandigheden. Ook voorziet het profiel van een winterband in extra afvoerruimtes voor modder en sneeuw. Dat reduceert het risico op aquaplaning, maar bevordert de slijtvastheid geenszins bij hogere temperaturen.

Ook voor bestelwagens bestaan er vierseizoenenbanden die een compromis brengen tussen zomer- en winterband. In de bestelwagensector kan die vierseizoenenband alvast te overwegen uitkomst brengen op bestelwagens die frequent en meestal worden ingezet voor kortere afstanden in stedelijk gebied.

Tot slot: zoals de veiligheid van een personenwagen grotendeels wordt bepaald door de banden, is dat niet anders voor de veelrijdende bestelwagen, waarvan de banden zich kunnen aanpassen aan extreme weg- en weersomstandigheden en dit bij (veelal) veel hogere draaglasten.

 

BANDENMERKEN

  • ACCELERA
  • APLUS
  • APOLLO
  • ARMSTRONG
  • BARUM
  • BFGOODRICH
  • BRIDGESTONE
  • CONTINENTAL
  • COOPERTIRES
  • DOUBLESTAR
  • DUNLOP
  • FALKEN
  • FEDERAL
  • FIRESTONE
  • FULDA
  • GENERAL TIRE
  • GOLDLINE
  • GOODYEAR
  • GRIPMAX
  • GT RADIAL
  • HANKOOK
  • HIFLY
  • KENDA
  • KLEBER
  • KUMHO TYRE
  • MASTERSTEEL
  • MAXXIS
  • MICHELIN
  • NANKANG
  • NEXEN TIRE
  • NOKIAN TYRES
  • NOVEX
  • OVATION
  • PETLAS
  • RIKEN
  • SEMPERIT
  • SONAR
  • TIGAR
  • TOYO TIRES
  • PIRELLI
  • UNIROYAL
  • VREDESTEIN
  • YOKOHAMA