naar top
Menu
Logo Print

DURABRIK CEO HOOPT OP POLITIEKE MOED OM RENOVATIEMARKT AAN TE PAKKEN

Er zijn heel veel normen voor de nieuwbouwmarkt, terwijl de bestaande woningen volledig buiten schot blijven"

Durabrik voorstellen hoeft nog nauwelijks. De bouwonderneming die in 1966 werd gestart door Jacques Callens, wordt al sinds '96 geleid door zijn kinderen, Joost en Claudia. Als CEO heeft Joost Callens met zijn managementteam een duidelijk pad uitgetekend voor de onderneming, met o.a. ook een focus op renovatie en duurzame technieken. Callens laat zich daarbij leiden tot specifieke inzichten qua leiderschap die hij bundelde in zijn boek 'De kwetsbare leider', een must read voor al wie een leidinggevende positie bekleedt.

VIJFTIG JAAR JONG

2016 was een feestjaar voor Durabrik. De bouwonderneming blies immers 50 kaarsjes uit. “Dat is toch al een hele tijd", steekt CEO, Joost Callens, van wal. “Durabrik werd in 1966 opgericht door mijn vader Jacques. Aanvankelijk werd er gestart met het optrekken van prefab varkensstallen. Al snel kwamen daar ook prefab huizen bij. In de jaren 80 heeft hij de prefabpiste verlaten en koos hij resoluut voor het degelijke en kwalitatieve traditionele bouwambacht dat zo kenmerkend is voor ons land. De negentiger jaren betekenden voor Durabrik een grote groei. In 1966 namen mijn zus Claudia en ikzelf de leiding van het bedrijf over. Wij trokken de lijn van de vernieuwing door en ontwikkelden het concept van instapklare woningen. Kortom, in een vijftigtal jaar groeide Durabrik uit tot een uit de kluiten gewassen bedrijf met ongeveer 220 werknemers. De groei gebeurde altijd organisch."

DRIE MERKEN

Durabrik doet echter meer dan louter het optrekken van panden. Het verwerft ook zelf gronden om aan projectontwikkeling te doen. “Vandaag de dag trekken we naar de markt vanuit drie merken", zegt Joost Callens. “Onder de noemer Durabrik valt alles wat de nieuwbouw betreft. Dat gaat zowel om woningen als appartementen. Het tweede bedrijf is Victor. Daaronder vallen alle renovatieactiviteiten. Er zijn heel veel woningen op de markt die niet aangepast zijn aan de huidige energienormen, en in het kader van het Renovatiepact verwacht ik een hoop werk voor deze sector. De jongste telg van de familie is Ecopuur, een installatiebedrijf van duurzame gebouwtechnieken. Ecopuur werkt niet alleen voor Durabrik of Victor, maar ook voor andere bouwbedrijven en andere architecten. Zij werken vooral business-to-business."

NORMITIS

Een van de absolute pijnpunten waarmee de bouwsector in België volgens Joost Callens wordt geconfronteerd, zijn de talloze normen en richtlijnen die in voege zijn en er steeds maar bij komen. “In januari vorig jaar kwamen er nieuwe ventilatienormen, nieuwe isolatienormen, nieuwe schilnormen enz. Men is aan het experimenteren met het zogenaamde M-peil, dat de bereikbaarheid van woningen beoordeelt. Er zijn nieuwe veiligheidsnormen. En zo kan ik nog een tijdje doorgaan. Bepaalde politici laten zich voor de kar van de verzekeringssector spannen, anderen worden dan weer benaderd door de glasindustrie. Elke dag worden we geconfronteerd met elementen die de betaalbaarheid van onze woningen onder druk zetten. Aangezien wij rechtstreeks in contact komen met de eindklant, is het onze taak om die betaalbaarheid te bewaken. Het wordt een van de grootste uitdagingen van onze sector om de overheid ervan te overtuigen om realistisch te blijven. Uiteraard ben ik ook een groot voorstander van een goed klimaatplan, maar doorgaans focust men te veel op de nieuwbouw, terwijl bestaande woningen volledig buiten schot blijven."

“In totaal zijn er dus zo'n 4 tot 5 miljoen bestaande woningen in ons land waarvan het overgrote deel helemaal niet aangepast is aan de recente normering. Stel dat men zou verordenen dat al die woningen in orde gebracht moeten worden, dan spreken we van een investering van 40 tot 50.000 euro per woning. Verspreid over dertig jaar, zou er op die manier 200 miljard euro in de bouwsector gepompt kunnen worden. Toegegeven, het is een te eenvoudige redenering, maar momenteel ontbreekt het onze leiders aan de politieke moed om het bestaande woningenpark mee in bad te nemen. Daar ligt nog een enorme uitdaging open."

INVESTEREN IN MENSEN

Durabrik sloot 2015 af met een omzet van 80 miljoen euro, het beste resultaat dat de bouwonderneming ooit behaalde. “En dat in een markt die toch nog niet altijd volledig hersteld is van de crisis", prijst Joost Callens zich gelukkig. “Ik denk dat we dat goeie resultaat toch vooral te wijten hebben aan de waarden die we met onze onderneming willen uitdragen. Toen de financiële crisis in 2007 in volle kracht losbarstte, zijn we onze opgebouwde winsten sterk gaan investeren in onze mensen. We zijn op zoek gegaan naar de waarden waar we ons volledige bedrijf achter wilden krijgen. Dat is misschien atypisch voor onze sector, waar de concurrentie bikkelhard is en de marges constant onder druk staan. Maar toch hebben we voor die richting gekozen omdat we ervan overtuigd zijn dat het onze mensen zijn die het on the field moeten doen."

HR-Ambassadeur

“Als iedereen - zeker ook het management - bereid is om op een eerlijke manier in de spiegel te kijken, dan kun je vanuit een zekere kwetsbare positie naar je team stappen en ga je met meer mededogen met je teamleden om. Dat moet leiden tot werknemers die zich niet alleen functioneel, maar ook persoonlijk kunnen ontwikkelen. En dat leidt dan weer tot een opwaartse spiraal van een betrokken groep werknemers. En tevreden werknemers leiden tot tevreden klanten."

“Door de grote aandacht die we besteden aan ons HR-beleid, krijgen we een heel vlotte instroom van kandidaten. Uiteraard worden ook wij geconfronteerd met een aantal specifieke knelpuntberoepen, maar toch hebben we daar momenteel veel minder last van dan een aantal jaren geleden. In oktober 2015 wonnen we nog de HR-Ambassadeur Award tijdens een gala in de Gentse Ghelamco Arena. Al die facetten leiden ertoe dat je positief gepercipieerd wordt bij potentiële werknemers."

Aandacht voor persoonlijke ontwikkeling

“Ik wil heel bewust een deel van mijn tijd spenderen aan persoonlijke ontwikkeling. Voor mezelf en voor mijn medewerkers. Maar ook om de bedrijfswereld bewuster te maken. In onze maatschappij is er een grote collectieve sensitiviteit. Iedereen voelt dat het zo niet langer kan. We zijn koploper op het vlak van burn-outs, stress en zelfmoord. We zijn het land met het laagste aantal geëngageerde medewerkers. Bij Durabrik werken we daarom veel meer met zelfsturende teams die heel wat eigen verantwoordelijkheid krijgen. Dat is zowel voor hen als voor mij veel aangenamer werken."

BOUWSTENEN VOOR GOED LEIDERSCHAP
In zijn boek definieert Joost Callens een zestal bouwstenen die eigen zijn aan goed leiderschap:
• Ruimte nemen voor groei, op basis van zelfkennis, zelfbewustzijn en menselijkheid.
• Dienen en delen in plaats van heersen en centraliseren.
• Authenticiteit in woord en bewegen.
• Zowel je doel als je mensen liefhebben, met het oog voor ieders behoeften.
• Wijsheid ontwikkelen op basis van openhartig luisteren en moedige daadkracht. Verbinding met je team komt eerst.
• Relativeren.