naar top
Menu
Logo Print
Artikel - 29/11/2017

AANKOOPGROEPERING DRAAGT BIJ AAN VLOTTE SERVICE

Verhuizing en uitbreiding doen omzet van Vos Tools met 15% stijgen

Sinds twee jaar is Vos Tools, groot- en kleinhandel van gereedschappen, machines en bevestigingsmaterialen, gevestigd in een nieuw complex aan Heiken in Brecht. Met een omzetstijging van een kleine 15% in het eerste jaar bleken de verhuizing en de uitbreiding onmiddellijk een positief effect te hebben op de verkoop. “Onze sterkte ligt echter niet alleen bij onze grote en overzichtelijke winkelinrichting, maar evenzeer bij onze zeer grote voorraden, ons technisch onderlegde verkoopteam, onze dagelijkse leveringen en ons herstellingsteam", zegt zaakvoerder Stanny Vos.

ONDER EEN DAK

Tot een paar jaar geleden was Vos Tools in de wijde omgeving van Brecht bekend als Frans Vos en Vos IJzerwaren. Het oorspronkelijke pand waarin vader Vos zijn handelsactiviteit startte, bleek echter jaar na jaar te klein te worden en er moest uitgekeken worden naar een nieuwe locatie. Die werd vlak tegenover de oude vestiging gevonden. Op een terrein van 17.500 m² werd een nieuwe winkel met opslagruimte gebouwd voor de twee familiebedrijven, waarvan eentje zich verder ging concentreren op de verkoop van poorten (Vos Poorten) en het andere werd omgedoopt tot Vos Tools.

Vos Tools

“We hebben meer dan 250.000 verschillende artikelen in onze winkel", begint Stanny Vos zijn verhaal. “Die hebben we trouwens bij de verhuizing in het bouwverlof van 2014 in drie weken tijd met dagelijks zo'n dertig medewerkers overgebracht van de ene naar de andere kant van de straat. Het gaat voornamelijk om hand- en elektrische gereedschappen. Samen met onze chemische en mechanische bevestigingsmaterialen vormen ze de productgroepen waar wij als Vos Tools duidelijk de nadruk op leggen. Verder hebben we nog afdelingen met industriële sanitaire producten zoals persdrukleidingen en leidingen voor in stallen, maar ook nog bouwbeslag en zowel handgereedschappen voor in de tuin als tuinmachines."

VAN TURNHOUT TOT NEDERLANDSE GRENS

Klantenbestand

“90% van onze klanten zijn bedrijven en zelfstandigen. De overige 10% zijn particulieren. We vinden ze in een straal van zo'n 40 km rond het bedrijf, gaande van het noorden van Antwerpen tot aan de Nederlandse grens en Arendonk, en in het zuiden tot aan Turnhout en Geel. In april 2016 hebben we het klantenbestand en de voorraden van de firma Van Proeyen uit Antwerpen overgenomen. Daarmee is de werkingscirkel rond onze vestiging helemaal rond."

Snelle dagelijkse leveringen

Belangrijk is dat we elk van onze professionele klanten dagelijks kunnen voorzien van de producten die ze nodig hebben. Daarom doet onze chauffeur dagelijks zijn vaste ronde om bestellingen af te leveren of te herstellen zaken op te halen."

Ruime openingsuren en nachtkluis

De winkel van Vos Tools is open van 8 tot 18 uur, maar Vos, zijn broers en zijn zoon zijn vaak ook na de uren nog aanwezig. “Ook na de officiële sluitingstijd kunnen klanten nog bij ons terecht en voor wie ver buiten de openingsuren nog aankopen wil afhalen, is er de nachtkluis."

WINKEL: ADVIES, VERKOOP EN BELEVING

“Omdat we voor 90% op professionele klanten focussen, hebben we met die gedachte in het achterhoofd ook onze winkel ingedeeld. Elke bedrijfssector vindt zijn specifieke gereedschappen en producten netjes bij mekaar in de winkel. Dat geeft de potentiële klant onmiddellijk het besef dat hij zich op zijn domein, in zijn professionele wereld, bevindt. Een goede winkelruimte moet immers meer zijn dan louter een uitstalplek van producten. De beleving voor de klant is volgens mij heel belangrijk."

“Minstens even belangrijk zijn onze verkopers. Het zijn stuk voor stuk mensen die weten wat voor producten er op de markt te verkrijgen zijn, en die onze klanten dan ook doeltreffend kunnen helpen bij het oplossen van een probleem. Van een verkoper wordt meer verwacht dan dat hij het juiste product uit het rek haalt. Hij is voor een groot stuk een adviseur."

Eigen hersteldienst

“Nog een troef is onze eigen hersteldienst. We hebben immers dagelijks twee technici in dienst die in ons atelier allerhande herstellingen kunnen uitvoeren. Tijdens zijn dagelijkse ronde haalt onze chauffeur het defecte toestel bij de klant op en na reparatie levert hij het opnieuw af."

ASAMCO AANKOOPGROEPERING

“Klantentevredenheid bereik je uiteraard niet alleen met de juiste beleving in de winkel, maar ook door een bijzonder ruim aanbod van kwalitatief hoogstaande producten tegen een redelijke prijs. Daarom zijn we zes jaar geleden in zee gegaan met Asamco, een aankoopgroepering in gereedschappen en ijzerwaren."

“Vanuit het verre verleden hadden we als familiezaak de overtuiging dat we de dingen het best zelf deden en dus alle aankooponderhandelingen zelf moesten doen, maar geleidelijk aan is die overtuiging veranderd. Zo hebben we ons zo'n vijftien jaar geleden aangesloten bij de Groep Stevens, een aankoopgroepering die echter geen eigen statuten bezat en niet gestructureerd was. Na verloop van tijd bleek die samenwerking niet aan onze verwachtingen meer te voldoen en toen de Groep Stevens uit mekaar viel en Asamco zelf kwam vragen of we niet bij de groepering wilden komen, hebben we toegehapt. En tot nog toe zijn we heel tevreden. Sinds vier jaar zit ik zelfs mee in het bestuur."

Gunstige aankoopprijzen

“Asamco is als aankoopgroepering van ijzerwaren en gereedschappen met haar 56 aangesloten winkels een sterke speler op de Belgische markt, waardoor er gunstige aankoopprijzen kunnen worden bedongen. Het is bovendien een zuivere coöperatieve, wat betekent dat de leden ook eigenaar zijn van de groepering. Asamco houdt zelf geen voorraden aan, maar onderhandelt met fabrikanten. Als tegenprestatie betalen de leden maandelijks lidgeld en een klein percentage op de werkingskosten. 65 à 70% van onze producten kopen we aan via Asamco. Voor de overige 30 à 35% van onze aankopen onderhandelen we zelf met onze leveranciers."

Netwerk zorgt voor snelle leveringen

“Niet alleen het bedingen van een gunstige prijs is een voordeel van Asamco, maar dankzij het netwerk van leden kunnen we elkaars dringende bestellingen ook helpen opvangen. Het gaat bij ons immers vaak om piekverkopen, waardoor zelfs grote voorraden wel eens onder druk komen te staan. Wie de volgende dag een product nodig heeft, maar net de laatste serie verkocht heeft, hoeft niet altijd op een nieuwe bestelling bij Asamco te wachten, maar kan het product ook via de andere leden in de groep laten leveren. Asamco zorgt voor de leveringen en de onderlinge facturatie."