naar top
Menu
Logo Print
14/09/2018 - SAMMY SOETAERT

SNELBOUWKRANEN BRENGEN EFFICIENTIE NAAR ONGEKENDE HOOGTE

SNELLE MONTAGE EN DEMONTAGE MAKEN ONDERDRAAIERS UITERMATE PERFORMANT

Vandaag zijn bouwprojecten steeds vaker gebonden aan een strak tijdschema. Traditionele torenkranen vragen sowieso wat tijd om volledig opgebouwd te worden. Snelbouwkranen - of onderdraaiers - hebben door hun snelle ontvouwing en demontage dit nadeel niet, maar zijn wel beperkter in capaciteit.

Het volledige uitvouwproces stap voor stap

WERKING

Innovaties in elektronica zorgen voor zaken als frequentiegestuurde motoren, sturing via PLC en monitoring van allerlei vitale functies
Innovaties in elektronica zorgen voor zaken als frequentiegestuurde motoren, sturing via PLC en monitoring van allerlei vitale functies

De werking van een snelbouwkraan is in alles vergelijkbaar met die van een torenkraan, met dat verschil dat alles erop gericht is om zo snel mogelijk de kraan op te zetten en weer neer te halen.

Dat proces verloopt via automatisch gestuurde hydraulische cilinders die de mast uitvouwen en de giek uitklappen. Dat proces kan ook via afstandsbediening verlopen.

De exact benodigde tijd hangt wat af van de fabrikant en de capaciteit van de snelbouwkraan, maar duurt hooguit enkele minuten. Ze combineren dus de flexibiliteit van een mobiele kraan met de reach van een torenkraan.

De stempeling op de werf moet zeer aandachtig gebeuren. Vandaag zijn er systemen beschikbaar met hydraulische drukplaten die zich automatisch vastzetten op de bodem.

VOOR DIVERSE APPLICATIES

Snelbouwkranen - of onderdraaiers - worden typisch ingezet op werven zoals woningbouw, kleine appartementsgebouwen, villabouw en kleine kmo-gebouwen. Voor dit soort toepassingen vallen torenkranen te duur uit voor de beperkte werklast die deze gebouwen vragen. Hun grondoppervlak is beperkt, zodat ze ook in stedelijke omgevingen prima uit de voeten kunnen. Steden en gemeentes blijken bovendien de bijdrages voor inname van openbare ruimtes stilaan te verhogen, waardoor de eigen werfruimte inzetten de voorkeur wegdraagt.

De tijd die de opbouw van een torenkraan vraagt wordt makkelijk uitgevlakt bij grotere werven zoals ziekenhuizen, torenflats en utiliteitsbouw, maar dat is niet het geval bij die kleinere opdrachten waar het tijdgebruik vaak beperkt is tot één of enkele dagen. Daarnaast staan ook de producenten niet stil, vandaag zijn er ook al snelbouwkranen met gieklengtes van 60 meter met capaciteiten die richting de 10.000 kg gaan.

Mobiele snelbouwkranen in opmars

Als snelbouwkranen mobiel uitgevoerd worden - als aanhangwagen of zelfstandig op wielen - dan vormen ze een zeer efficiënte kraanoplossing. Dankzij de grotere mobiliteit kan de actieradius sterk uitgebreid worden. Zo komen ze ook bij applicaties met beperkte last en van korte duur in beeld als alternatief. Denk bijvoorbeeld aan de traditionele aluminium dakwerkerkranen die maximaal enkele dagen ter plaatse blijven.

 

De grote mobiliteit zorgt voor een snelle en efficiënte verplaatsing
De grote mobiliteit zorgt voor een snelle en efficiënte verplaatsing

KEUZEFACTOREN

Hoe ga je nu het best te werk om een goede kraan te kiezen voor uw werkpatroon? De keuze is niet altijd even makkelijk, want er zijn meerdere producenten die meerdere modellen aanbieden en al die modellen kunnen nog eens voorzien worden van zeer uiteenlopende opties. Ook de prijzen lopen daarom sterk uiteen.

Capaciteit

Een eerste factor is uiteraard de capaciteit. Een beetje overdimensioneren kan altijd, om ook grotere taken aan te kunnen, maar de kostprijs is uiteraard een stuk hoger. Overweeg daarom of het niet beter is toch een kleinere, goedkopere versie aan te schaffen en om grotere uitvoeringen te huren als er zich een werf aandient met een grotere capaciteitsnood.

Let er ook op dat de capaciteit in twee notaties meegegeven wordt: het maximum hijsvermogen en het hijsvermogen top giek, dus als de takel helemaal uitgeschoven is aan het uiteinde van de giek. In de lasttabellen die de fabrikant ter beschikking stelt, krijgt u een handig overzicht van de maximaal mogelijke last volgens de vluchtlengte van de giek.

Het volledige uitvouwproces stap voor stap
Het volledige uitvouwproces stap voor stap

Besturing

Het uit- en invouwen van een snelbouwkraan verloopt doorgaans volautomatisch. Door de robuustheid van de kraanelementen vereist dat veel kracht, daarom gebeurt dat op hydraulische wijze. Vandaag kan dat proces ook via afstandsbediening verlopen. Zo kan de operator op de locatie gaan staan die hem het beste zicht geeft op de werkzaamheden.

Monitoring

De aandrijving van de kraan- en hijsbewegingen verloopt steeds vaker via frequentiegestuurde elektromotoren. Het voordeel daarvan is dat de snelheden zeer fijn afgesteld kunnen worden en dat het energieverbruik binnen de perken blijft. Er zijn ook toestellen waarvan de snelheid kan ingesteld worden volgens de applicatie op dat moment.

Een trend die we steeds vaker vaststellen is dat monitoring van de kraangegevens in de lift zit. Gebruikers kunnen op het scherm van hun besturing (radiografisch of aan de machine) in realtime opvolgen hoe de set-up van de kraan verloopt, maar krijgen tijdens de gewone werking ook waarschuwingen over smeringsproblemen, de toestand van de hijsinstallatie, waarschuwingen en dergelijke.

Verder zijn ook de fleetmanagementsystemen in opmars, waarbij men op afstand motorgegevens, geografische locatie, productiviteitsdata en de toestand van kritieke systemen kan opvolgen door in te loggen op een website van de producent.

Voor duurdere toestellen kan dit zeker interessant zijn, ook omdat men tevens alarmen kan instellen. Zo kan bijvoorbeeld een geografische locatie afgebakend worden; als de kraan die locatie verlaat, krijgt de gebruiker meteen een alarm.

Andere mogelijkheden

Producenten zoeken voortdurend naar interessante toevoegingen aan hun kranen die een meerwaarde betekenen voor de klant. Zo kan de giek vaak in meerdere posities geplaatst worden: horizontaal en dan per 5 of 10° omhoog, tot het maximum van (veelal) 30°. Dat laat toe om hoger te gaan, maar heeft wel een zekere vermindering van de maximale last tot gevolg. Het is dus kiezen tussen een grotere last of een groter verticaal bereik.

Veiligheid

Onderdraaiers zijn aan dezelfde wetgeving onderhevig als bovendraaiers. Ook hier is dus de Europese wetgeving inzake de stabiliteit/structuur/windbelasting/veiligheid EN 14439 + EN 13001 van kracht. In de praktijk betekent dat een CE-markering, een controle bij de eerste indienststelling en daarna de periodieke keuring om de drie maanden. Om een onderdraaier te transporteren zijn in principe geen extra vergunningen nodig.