naar top
Menu
Logo Print
30/04/2019 - FRANÇOISE SOETENS

"OM GOED TE VERKOPEN, MOET JE VOORAL GOED INKOPEN"

Lietar in Strépy-Bracquegnies looft samenwerking met Asamco

Met ruim 40 jaar ervaring heeft Lietar een stevige reputatie opgebouwd in de verkoop en de verhuur van gereedschap voor professionals en ervaren particulieren. In 1997 heeft de onderneming zich bij de groep Asamco aan­gesloten om haar aanbod nog meer te diversifiëren en contacten met collega's te onderhouden. Een boeiend gesprek met David Lietar, de zoon van de oprichter van de onderneming, en zijn echtgenote, Sophie Mainil, die de onderneming in 1998 is komen versterken.

zaakvoerders
Zaakvoerders David Lietar en Sophie Mainil

VAN IJZERWAREN ...

In 1975 openden Davids ouders, Paul Lietar en Francine Dupont, hun ijzerwinkeltje in La Lou­vière. Enkele jaren later, in 1984, ver­huis­den ze naar Haine-Saint-Paul, naar een ge­bouw van 500 m² met twee verdiepingen.

Het cliënteel bestond voornamelijk uit professionals en enkele ervaren particulieren. De aangeboden producten waren van het duurdere segment en voornamelijk voor professionals bestemd. In 1992 trad David Lietar tot de onderneming toe en in 1998 kwam zijn echtgenote, Sophie Mainil, erbij om hem bij te staan op het gebied van hr, boekhouding en marketing. In 2003 nam het echtpaar in eigen naam de activiteiten van de ouders over.

… TOT VERKOOP EN VERHUUR VAN GEREEDSCHAP

Sindsdien groeit de onderneming exponentieel. De nieuwe eigenaars benaderden de markt op een vernieuwende manier en beslisten in 1997 om lid te worden van de inkoopgroepering Asamco. Het was uiteraard de bedoeling om het aanbod te diversifiëren en tegelijk betere aankoopvoorwaarden te verkrijgen en contacten met collega's te onderhouden.

“Het is altijd gemakkelijker om met je collega’s overeen te komen als je weet dat je allemaal dezelfde voorwaarden hebt en dat je ge­meenschappelijke klanten hebt”, benadrukt David Lietar. “Bovendien zijn we vrij om te kiezen wat we willen uit de catalogus van Asamco en om eventueel met andere merken aan te vullen, waardoor ons assortiment vrij, divers en complex is. Ik maakte slechts enkele jaren deel uit van de onderneming en had ongetwijfeld een nieuwe kijk op de activiteiten van de onderneming. Dat lidmaatschap leek me een goed middel om te groeien.”

LIETAR IN EEN NOTENDOP

  • 1975: oprichting door Paul Lietar en Francine Dupont in La Louvière
  • 1984: verhuis naar een gebouw van 500 m² in Haine-Saint-Paul
  • 1992: David Lietar treedt toe tot de onderneming
  • 1997: aansluiting bij Asamco
  • 1998: Sophie Mainil, de echtgenote van David Lietar komt de onderneming versterken als verantwoordelijke voor hr, boekhouding en marketing
  • 2003: overname van de onderneming
  • 2013: verhuis naar een terrein met een overdekte oppervlakte van 6.000 m² in Strépy-Bracquegnies, goed voor een investering van 5 miljoen euro
  • 2019: 40 medewerkers
    • Verkoop: 75% van activiteiten (24 personen)
    • Verhuur: 25% van activiteiten (16 personen)

AAN EEN KRUISPUNT VAN SNELWEGEN

In 2013 verhuisde de onderneming naar Strépy-Bracquegnies, naar ge­bouwen die voldeden aan de dienstverlening die David en Sophie wensten aan te bieden. Die ge­bouwen zijn zeer gemakkelijk bereikbaar. De onderneming, waarvan de over­dekte oppervlakte vandaag in totaal 6.000 m² bestrijkt, ligt namelijk vlak bij het kruispunt van de autosnelwegen E42 en E19, aan de afrit van Le Roeulx, op 15 minuten van Binche, Zennik, Charleroi, Bergen en Nijvel. Dat is een uitstekende ligging op een plaats waar belangrijke wegen in Wallonië elkaar kruisen.

WACHTEN OP OPLEIDINGEN

gebouw
De gebouwen van Lietar zijn van ver zichtbaar dankzij hun mooie rode kleur

Vandaag heeft de onderneming een veertigtal medewerkers in dienst, waarvan acht van het eerste uur. De opleiding vindt bij Lietar plaats. “De verschillende medewerkers delen hun kennis en knowhow met elkaar”, vertelt David Lietar. “De leveranciers organiseren helaas te weinig en/of te gerichte opleidingen.”

“Het personeel is soms zeer moeilijk te vinden”, vertelt Sophie, “maar wanneer we mensen gevonden hebben, houden we ze. De nieuwe lokalen zijn trouwens ontworpen voor het welzijn van iedereen. Er is zelfs een petanquebaan voor als het mooi weer is! Bovendien hechten wij veel belang aan de mening van het personeel. We bespreken graag projecten onder elkaar, maar betrekken daar ook onze medewerkers bij. We willen in geen geval hun wensen belemmeren.”

6.000 M² OVERDEKTE OPPERVLAKTE

De nieuwe installaties bestrijken een overdekte oppervlakte van in totaal 6.000 m², met twee afzonderlijke gebouwen, een voor de verkoop en een ander voor de verhuur met drie werkplaatsen voor herstellingen. Daar zijn veel knowhow en arbeidskrachten voor nodig.
Die werkplaatsen bevestigen het belang van het be­grip dienstverlening bij Lietar. Het volstaat niet om gereedschap te verkopen, je moet het vervolgens ook kunnen onderhouden en, in­dien nodig, herstellen. Dat geldt ook voor de verhuurmachines die telkens een controle ver­eisen wanneer ze worden teruggebracht. Momenteel vertegenwoordigt de verkoop 75% van de activiteiten, met 24 personen in dienst en vertegenwoordigt de verhuur 25% met 16 personen in dienst.

De samenwerking met Asamco vertienvoudigt de omzet sinds 2007

INVESTERING VAN 5 MILJOEN EURO

De investering voor die nieuwe vestiging be­droeg 5 miljoen euro. “Onze beste reclame zijn de gebouwen zelf, die van veraf zichtbaar zijn door hun mooie rode kleur, en de activiteiten op de parking tussen de twee ge­bouwen die vanop de weg te zien zijn. We hebben er een tiental jaar over gedaan om dit project te verwezenlijken. We zijn vertrokken vanuit de behoefte die we hadden en niet vanuit het budget. Het was duurder dan voorzien, maar de ligging en de gebouwen zijn vandaag onze beste reclame. Zichtbaarheid is heel belangrijk. We hebben steeds meer klanten die van Charleroi en Bergen komen, maar ook van verder, bijvoorbeeld van Chi­may.”

winkel
De overdekte oppervlakte van Lietar bedraagt in totaal 6.000 m²

INTERNET EN SOCIALE MEDIA

“Onze communicatie gebeurt steeds meer via sociale media en we organiseren elk jaar ook meerdere speciale dagen die we vooral op Facebook aankondigen”, vertelt Sophie.

“Onze website is voornamelijk bedoeld om po­tentiële klanten te informeren over ons ver­huuraanbod en demonstratiefilmpjes te tonen. We zouden ook een webshop willen ontwikkelen, maar de vraag is momenteel nog niet zo groot. We denken dat de klanten liever naar hier komen om inlichtingen en advies te krijgen”, voegt David eraan toe.

“Het verlies van het klantencontact staat me helemaal niet aan en bovendien is het aan­bod zo gevarieerd dat de bijwerking enorm veel werk in beslag neemt. We bieden toch wel 30.000 artikelen te koop en zo’n 1.500 machines, waaronder 170 grote ma­chines, te huur aan”, verduidelijkt David.

SAMENWERKING MET ASAMCO

“We zijn ervan overtuigd dat de samenwerking met Asamco zeer positief is. Om goed te verkopen, moet je vooral goed inkopen. Dank­zij deze samenwerking is onze omzet vertienvoudigd. Momenteel zijn we een van de grootste winkels van dat type in Wallonië met tegelijk een groot verkoopaanbod en een com­pleet verhuurassortiment. Toch is er lokaal veel concurrentie en in de regio hebben we drie Asamco collega's: in Bergen, Châtelineau en Zennik. De voorbije jaren hebben we vastgesteld dat Asamco sterk geëvolueerd is op het gebied van communicatie en dat de inkoopgroepering het netwerk wil uitbreiden en het partnerschap met zijn leden nog wil ver­sterken”, benadrukt David Lietar.

De inkoopgroepering Asamco

Asamco is een inkoopgroepering van technische handelszaken ge­specialiseerd in gereedschap, ma­chines, ijzerwaren en toebehoren voor de professionele eindgebruiker en de kwaliteitsbewuste doe-het-zelver. Met 58 aangesloten onafhankelijke familiebedrijven en 63 verkooppunten is Asamco in heel België vertegenwoordigd. Het aanbod van Asamco is afkomstig van zo'n 750 leveranciers.