Laadinfrastructuur: veel werk op de plank
Op woensdag 24 januari hebben vice-eersteminister en minister van Mobiliteit Georges Gilkinet en minister van Energie Tinne Van der Straeten samen met EV Belgium het register voor hernieuwbare energie in brandstoffen voor transport gelanceerd bij DATS 24 in Overijse. Dit register geldt niet alleen voor hernieuwbare brandstoffen, maar ook voor het laden van elektrische voertuigen. De geladen hoeveelheden elektriciteit worden omgezet in energie-eenheden die verhandeld kunnen worden. Dit creëert een nieuwe financieringsbron voor laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in België.
Hoewel de uitrol van laadinfrastructuur in Vlaanderen en Brussel op schema ligt, loopt Wallonië sterk achter. Extra inspanningen zijn nodig om de gestelde doelstellingen te halen, vooral omdat alle gewesten van plan zijn om tegen 2030 alleen nog maar zero-emissievoertuigen nieuw in te schrijven.
De invoering van e-credits als nieuwe inkomstenbron is gebaseerd op de tweede Europese Renewable Energy Directive (RED II), die de lidstaten verplicht om brandstoffen duurzamer te maken. Brandstofleveranciers moeten hun volumes van hernieuwbare brandstoffen registreren in een elektronisch register. Deze registratie leidt tot een nieuwe markt en nieuwe inkomsten voor laadinfrastructuur.
Op dit moment is het registreren van e-credits alleen mogelijk bij (semi-)openbaar laden en het opladen op de werkplek. EV Belgium bepleit de opname van thuis opladen in het e-credits-systeem, aangezien de meeste oplaadsessies thuis of op het werk gebeuren.

Uit prognoses van EV Belgium blijkt dat er nog veel inspanningen nodig zijn om de doelstellingen voor publieke laadinfrastructuur te halen, met name in Wallonië. Vlaanderen moet ook na 2027 blijven investeren om aan de vraag te kunnen voldoen. Brussel ligt op schema, maar moet rekening houden met pendelaars en toeristen.
EV Belgium benadrukt dat proactief beleid nodig is om de doelstellingen te bereiken. Er is een slimme aanpak nodig voor het plaatsen van laadpalen, nieuwe aanbestedingen en een verschuiving van belastingen van elektriciteit naar fossiele brandstoffen. Investeringen in slimme en flexibele elektriciteitsnetwerken zijn ook belangrijk om de kost voor EV-rijders te verlagen en het aandeel groene energie te vergroten.
Er is dus nog veel werk aan de winkel om de doelstellingen voor laadinfrastructuur te behalen. De introductie van e-credits als nieuwe financieringsbron is een stap in de goede richting, maar er zijn ook andere maatregelen en investeringen nodig. Het is aan de regeringen om proactief beleid te voeren en de uitdagingen per regio aan te pakken. Met een slimme aanpak en de juiste investeringen kan België zijn klimaatambities op het gebied van elektrische mobiliteit realiseren.
