Management services Partnercontent

Krachtige doorbraak van (tweedehands) elektrische wagens

Elektrificatie en tweedehandsmarkt bestendigen stijgende trend

Inschrijvingen auto's Traxio feb 2024
Na een opmerkelijke groei in januari bleef het aandeel van tweedehandswagens in februari fors stijgen, maar ook de belangstelling voor nieuwe voertuigen blijft groot in België

Na een opmerkelijke groei in januari bleef het aandeel tweedehandswagens in België fors stijgen. Zo eindigt februari 2024 met 60.355 inschrijvingen, wat 7.160 eenheden (+13,5%) meer zijn dan vorig jaar. “Dit is te wijten aan het grotere aanbod en de stabiele prijzen. Dankzij de Vlaamse premie is ook het aandeel tweedehands elektrische voertuigen voor particulieren heel sterk gestegen in Vlaanderen (+142,4%)”, constateert Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO.

Blijvende belangstelling voor nieuwe voertuigen

Hoewel het aandeel tweedehandswagens sterk groeit, blijft de belangstelling voor nieuwe voertuigen groot. In februari 2024 steeg het aantal inschrijvingen tot 43.723 eenheden, +9,6% ten opzichte van vorig jaar. De particulieren waren goed voor 41,7% van de nieuwe inschrijvingen (+5%). Diezelfde euforie geldt ook voor de inschrijvingen van nieuwe elektrische wagens door consumenten. Als logisch gevolg van de Vlaamse EV-premie kende Vlaanderen een spectaculaire stijging van +151,8%.

De positieve trend in het aantal inschrijvingen van nieuwe auto’s in februari kan toegeschreven worden aan de impact van de saloncondities in januari enerzijds en de stimulans die ze aan de markt gaven in combinatie met een terugkeer naar normale levertijden anderzijds. “We zijn alvast benieuwd welke invloed de salonmaand en zijn bijbehorende kortingen de komende maanden teweeg zal brengen op het aantal inschrijvingen van nieuwe auto’s”, vervolgt Filip Rylant.

Inschrijvingen Traxio feb 2024
Het aantal inschrijvingen van nieuwe en tweedehands elektrische wagens kende een stevige groei in februari 2024

Stevige opmars van elektrische wagens

Het aantal nieuw ingeschreven elektrische wagens door particulieren is in februari 2024 meer dan verdubbeld (+109,6%) ten opzichte van vorig jaar. Zo steeg het aantal van 701 inschrijvingen naar 1.469 eenheden. Die stijgende trend is opvallend zichtbaar in Vlaanderen. In februari 2024 werden maar liefst 1.201 nieuwe elektrische wagens geregistreerd. Hiermee is Vlaanderen met een aanzienlijk marktaandeel van 81,8% vertegenwoordigd, wat 7,6% meer is ten opzichte van januari 2024.

Ook de inschrijvingen van het aantal tweedehands elektrische wagens door particulieren volgen deze opwaartse trend. Het aantal inschrijvingen steeg van 337 eenheden in februari 2023 naar 704 elektrische wagens in februari 2024 (+108,9%). Hierbij voert ook Vlaanderen het peloton aan met 543 nieuwe inschrijvingen in de maand februari, wat goed is voor een marktaandeel van 77,1% (+4,3%). Dit is een stevige groei ten opzichte van de 403 eenheden in januari dit jaar.

Tweedehands Traxio feb 2024
“De stijging in het aantal inschrijvingen van tweedehandswagens is te wijten aan het grotere aanbod en de stabiele prijzen"
- Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO

Boeiende inzichten van grote concessiehouders en tweedehandsverkopers

Regio Traxio feb 2024
Vlaanderen blijft de markt voor inschrijvingen van tweedehands personenwagens domineren

Frédéric Vassamillet, SOCO: “Februari was voor ons een maand met duidelijke contrasten. We zien dat benzinemotoren nog altijd het meest in trek zijn, gevolgd door diesel en hybride. De vraag naar nieuwe wagens daalt, terwijl er een lichte stijging is in de verkoop van tweedehandswagens waarvan de gemiddelde prijs stabiel blijft. De negatieve mediareputatie van de PSA 1.2 PureTech-motor blijft aanhouden en creëert wantrouwen bij de klanten, ondanks dat deze motor in veel tweedehandswagens aanwezig is. Daarom denken we dat een positieve communicatiecampagne nodig is om die perceptie te wijzigen.”

Ivo Willems, Cardoen: “We zien een lichte afname van de marktactiviteit, wat gebruikelijk is na de drukke autosalonmaand. Toch was de situatie dit jaar iets beter dan in 2023. Dankzij de betere uitrusting stegen de autoprijzen met 2% vergeleken met vorig jaar. Auto’s hebben nu een betere standaarduitrusting, zeker op vlak van veiligheid en connectiviteit. Hoewel de kosten dus iets hoger liggen, zijn de voordelen ook groter. Toch blijft de belangstelling voor betaalbare wagens groot en is het aanbod van nieuwe voertuigen aanzienlijk veelbelovend. Wat de tweedehandswagens betreft, zijn de kopers actief op zoek naar prijzen onder de € 10.000. Die prijzen zijn nog steeds moeilijk te vinden, zeker met een lage kilometerstand. Voor elektrische voertuigen hebben we de afgelopen weken tegenstrijdige communicatie ontvangen. Om die verwarring bij de consumenten weg te werken is duidelijkheid en het consistent voorzien van de nodige informatie essentieel.”

Soort Traxio feb 2024
De tweedehandsmarkt blijft vooral een particuliere activiteit

Simon Bossuyt, DEX: “De verkoop is voor ons uitstekend verlopen, vooral dankzij ons proactieve inkoopbeleid. We richten ons op een stock met een snelle omlooptijd en bieden competitieve prijzen en kwaliteitsvoertuigen. Ondanks een grotere toename van nieuwe voertuigen, heeft die keuze zijn vruchten afgeworpen met als resultaat een verkoopstijging van meer dan 24% voor de hele Groep. Auto's met lage kilometerstanden en aantrekkelijke prijzen verkopen snel. Door de premie van de Vlaamse overheid is de vraag naar elektrische voertuigen licht gestegen, maar het aantal voertuigen dat aan de criteria voldoet blijft beperkt. Lagere voertuigprijzen en aantrekkelijke zakelijke opportuniteiten hebben ertoe bijgedragen dat ons aanbod zeer competitief is op de markt.”

Koen Claesen, Van Mossel Automotive Group: “De markt voor nieuwe voertuigen voelt nog altijd de impact van de prijsstijgingen. Merken met aantrekkelijke aanbiedingen voor auto's in het ‘instapgamma’ groeien, wat wijst op prijsgevoelige klanten. In de fleetmarkt wordt de trend naar elektrische voertuigen duidelijk gestuurd door fiscale voordelen. Deze overgang drijft de leasekosten op, wat klanten dwingt om een keuze te maken tussen een hoger budget of een kleiner voertuig. Omdat de actieradius en leasekosten doorslaggevende factoren zijn, blijven plug-inhybrides een alternatief voor regelmatige bestuurders die moeilijk toegang hebben tot oplaadinfrastructuur. Particuliere klanten kiezen daarentegen vooral voor benzinemotoren en soms hybride (zelfladende) elektrische motoren. De stijgende rentekosten zetten een domper op het budget van particulieren, waardoor ze wachten of een tweedehandswagen kopen. De elektrificatie komt nog niet echt van de grond door het beperkte betaalbare aanbod. De bonus voor elektrische voertuigen geldt alleen voor tweedehandswagens die drie jaar ingeschreven zijn, wat het aanbod ook aanzienlijk beperkt.”

Ontwikkelingen binnen de tweedehandsmarkt

Merk tweedehands Traxio feb 2024
Volkswagen en BMW zijn de meest verkochte merken voor tweedehandspersonenwagens

Volkswagen en BMW zijn de meest verkochte merken voor tweedehandspersonenwagens. De top 5 wordt respectievelijk aangevuld door Mercedes, Opel en Peugeot. Wat de populairste modellen betreft, veranderde er in januari niets voor de top 4. De VW Golf (2.348) staat op de eerste plaats, gevolgd door de VW Polo (1.821), Opel Corsa (1.714) en BMW 3 Reeks (1.355). De BMW 1 Reeks, die in januari op de vijfde plaats stond, behield zijn positie met 1.342 inschrijvingen.

Terwijl benzinemotoren nog steeds een marktaandeel van 54,8% behouden, blijft het aandeel van tweedehands dieselwagens dalen tot 31,6%. Het aandeel hybride en elektrische voertuigen blijft bescheiden toenemen, wat een bemoedigend effect heeft. Dit is voornamelijk te danken aan het stijgend aantal hybride wagens, i.e. alle typen geëlektrificeerde wagens met verbrandingsmotor en elektrische ondersteuning, die nu 10% voor hun rekening nemen, zowel bij particulieren als bij bedrijven. Op de tweedehandsmarkt werden 3% full elektrische modellen ingeschreven.

Elektrificatie binnen de tweedehandsmarkt

Dit zijn geheel andere verhoudingen dan bij de inschrijvingen van nieuwe personenwagens, waar geëlektrificeerde voertuigen dankzij leasing en bedrijfswagens meer dan de helft van de verkoop betekenen (51,5%). Omdat hybride en elektrische voertuigen nog relatief nieuw zijn op de markt, blijft hun aandeel op de tweedehandsmarkt relatief bescheiden.

De cijfers voor januari en februari 2024 vertonen echter een opwaartse trend met een geleidelijke toename van hun aantallen in de totale markt. Naar verwachting zal dat aandeel de komende maanden blijven groeien. De vraag is hierbij wel in hoeverre plug-in hybrides zullen evolueren op de occasiemarkt rekening houdende met de onlangs gewijzigde fiscaliteit.

Elektrificatie Traxio feb 2024
Het aandeel hybride en elektrische voertuigen blijft geleidelijk aan toenemen, wat een bemoedigend effect heeft

Levensduur occasiewagens

In februari 2024 bedroeg de mediane leeftijd van tweedehandsvoertuigen 7 jaar en 9 maanden. Dat blijft relatief hoog ondanks de lichte daling. Deze mediane leeftijd van occasie-inschrijvingen verraadt op zich niet dat het totale wagenpark flink aan het verouderen is, wat uiteraard een nefast verschijnsel is voor de verduurzaming en uitstootreductie binnen de sector.

In de laatste maanden van 2023 is het aantal geleverde nieuwe wagens aanzienlijk toegenomen. Dit zorgt voor meer recente tweedehandsauto’s op de markt, waardoor het Belgisch wagenpark verjongt. Zo is 36% van de ingeschreven tweedehandswagens minder dan 5 jaar oud.

Levensduur Traxio feb 2024
In februari 2024 bedroeg de mediane leeftijd van tweedehandsvoertuigen 7 jaar en 9 maanden

Andere tendensen

De tweedehandsmarkt blijft vooral een particuliere activiteit. Maar daar is beweging in: 89% van de inschrijvingen werden gedaan door privépersonen terwijl het aandeel bedrijfswagens op de tweedehandsmarkt is gestegen van 10% in januari naar 11% in februari. De tweedehandssector preciseert hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor (hybride) occasiewagens.

Vlaanderen blijft de markt voor inschrijvingen van tweedehands personenwagens domineren. Met een aandeel van 56% overstijgt Vlaanderen het marktaandeel van Wallonië (35%) en Brussel (9%).

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
company corner

TRAXIO

AVENUE J. BORDET 164, BRUSSEL (EVERE) 1140Meer info
GarageconceptenFossiel aangedreven personenwagens
Print Magazine

Recente Editie
28 augustus 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine