Weyts voedt lokale fietsinvesteringen

Tot 100% terugbetaling fietsinvesteringen op lokale wegen

60% van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF, goed voor 12.000 kilometer) ligt op wegen in lokaal beheer. Vlottere en veiligere verbindingen voor fietsers kunnen er dus alleen maar komen als ook de lokale besturen investeren in nieuwe fietsinfrastructuur. De Vlaamse Overheid voorziet daartoe elk jaar een subsidiepot van 10 miljoen euro om die lokale fietsinvesteringen aan te moedigen. Tot nu toe raakten die beschikbare middelen echter vaak niet opgesoupeerd. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts heeft de subsidieregels nu veranderd en maakt het voor lokale besturen makkelijker om te investeren in fietsinfrastructuur. De lokale besturen zullen tot 100% subsidiëring krijgen voor de aanleg van kunstwerken op lokale wegen die een gewestweg kruisen. Het gaat bijvoorbeeld om een fietsbrug of een fietstunnel: cruciale projecten, die tot nu toe te duur zijn voor veel gemeenten. “Veel fietsverbindingen botsen vandaag op een obstakel”, zegt Weyts. “Denk maar aan de comfortabele fietssnelweg die plots op een drukke gewestweg stuit. Dat soort ‘missing links’ schrikt vandaag veel potentiële fietsers af”. Bovendien komen voortaan meer verschillende fietsinvesteringen in aanmerking voor Vlaamse steun. Zo zullen lokale besturen tweerichtingsfietspaden kunnen verbreden tot 3 meter (de limiet lag voorheen op 2 meter).

Je kan dit artikel volledig lezen na registratie

Reageer

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Aannemer 

Aannemer maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.