Stap dichter bij de emissievrije metropool
MAN stelt puur elektrische bestelwagen voor

MAN stelt nu eveneens een puur elektrische bestelwagen voor en komt zo een stap dichter bij het doel van de emissievrije metropool. De MAN eTGE komt met zijn elektromotor tegemoet aan de vraag naar distributie en vrachtvervoer in de stad van morgen. Met een autonomie tot 160 kilometer en een laadvermogen van 950 tot 1.700 kilogram is de elektrische MAN TGE daar perfect voor uitgerust. Al zo'n tien jaar werkt MAN Truck & Bus aan innovatieve concepten voor het leveren en ophalen van goederen in een stedelijke omgeving. MAN Truck & Bus heeft daardoor de voorbije jaren een brede waaier aan ideeën en onderzoeken naar voren gebracht die in de vrachtwagen- en bussector zijn ontstaan. Ongeveer 70 procent van alle lichte bedrijfsvoertuigen die in steden worden gebruikt, leggen gemiddeld minder dan 100 kilometer per dag af. Het theoretische rijbereik van het voertuig is met zijn 160 kilometer dus ruim geschikt voor ongeveer driekwart van alle transport in stadskernen. De oplaadtijd varieert. Een laadstation van 40 kW herlaadt de batterij in 45 minuten tot 80 procent. Aan een wallbox met wisselstroom is het voertuig weer volledig operationeel na iets minder dan vijfenhalf uur en bij gewone netstroom (220 V AC) heeft hij ongeveer negen uur nodig voor een volledige lading. Met het juiste onderhoud verliest de oplaadbare batterij van 36 kWh slechts 15 procent van zijn capaciteit na tien jaar, of ongeveer 2.000 oplaadcycli. In de elektrische TGE met voorwielaandrijving werd gekozen voor een permanent bekrachtigde synchrone motor met een maximaal beschikbaar vermogen van 100 kW. Die heeft een koppel van 290 Nm, dat onmiddellijk beschikbaar is over het hele toerentalbereik. In combinatie met de maximumsnelheid van 90 km/u levert dat een verbruik op van ongeveer 20 kWh per 100 kilometer.