- 06 oktober 2020
Bouwhubs doen kosten van stedelijke werven met 42% dalen
De organisatie van een bouwwerf in een stedelijke omgeving is niet evident. De stockageruimte op de werf is er beperkt, waardoor de levering van materialen ‘just in time’ moet gebeuren. De steeds grotere mobiliteitsproblemen maken dit extra moeilijk, en steden laten ook steeds minder toe dat (zware) bedrijfsvoertuigen de stadskern binnen mogen.
De logistieke kosten van een bouwproject lopen op tot gemiddeld 8 à 12% van de totale bouwkosten. Om die kosten te doen dalen en de stromen efficiënter te laten verlopen, onderzocht VIL het principe van een bouwhub. Een bouwhub fungeert als een punt waar materialen- en goederenstromen worden gecentraliseerd om van daaruit meerdere werven te bedienen. Het biedt services als opslag, kwaliteitscontrole, samenstelling van werfpakketten, pre-assemblage, just-in-time levering, gegroepeerde leveringen en retourlogistiek.
Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat een bouwhub de totale logistieke kost doet dalen met 42%. De simulaties die werden gemaakt tonen aan dat de meerwaarde van een bouwhub zit in het efficiënter organiseren van de bouwlogistiek, waarbij de beladingsgraad van de transporten sterk verhoogt en het aantal ritten vermindert. De activiteiten op de werf kunnen ook beter gepland worden. Zo kunnen op de hub werfpakketten worden samengesteld in functie van specifieke bouwtaken. En tot slot is er een gunstig effect voor het milieu en de leefomgeving. Minder vrachtwagenritten betekenen niet alleen een reductie van schadelijke emissies, maar verminderen ook de congestie in steden.