Bouwheer zet erg vaak zelf bouwvergunning stop
Uit een recente analyse over de omgevingsvergunning van de Vlaamse overheid blijkt dat bouwvergunningen vooral afsprongen omdat de aanvrager die zelf heeft stopgezet. Dat zou te wijten zijn aan de complexiteit van de aanvraag, de hoge administratieve last en het gebrek aan transparantie.
Uit eigen beweging
De afgelopen vier jaar zijn aangevraagde bouwvergunningen (die onderdeel vormen van de omgevingsvergunning onder de noemer 'stedenbouwkundige handeling') stopgezet op initiatief van de aanvrager zelf. In maar liefst 75% van de gevallen gaat het om een eigen stopzetting door de bouwheer, het studiebureau of de omgevingsprofessional. Vaak gebeurt dat ook op vraag van de vergunningsverlenende overheid, die een aanvraag beschouwt als onvolledig of onontvankelijk of die de aanvraag op een weigering ziet afstevenen.
De reden voor dat hoge cijfer is volgens de aanvragers vooral dat de aanvraag tot een bouwvergunning veel te complex is. Bovendien komt er heel wat administratie bij kijken en blijkt er een gebrek aan transparantie.
In meer dan 6 op de 10 gevallen zijn het overigens de bouwprofessionals die de vergunning krijgen. Het gaat immers steeds meer om specialistenwerk waardoor het voor particulieren steeds moeilijker wordt.
Waarom stopzetten?
Uit de recente analyse over de omgevingsvergunning werd bij omgevingsprofessionals, studiebureaus en bouwheren gepolst naar de redenen om een aanvraag te annuleren. Daaruit blijkt dat vormelijke aspecten zoals de kleur van een lijn of het geven van een titel te veel primeren op de inhoudelijke complexiteit van een dossier. Daarnaast wijzen ze op een gebrek aan uniformiteit in de besluitvorming van de verschillende overheden en een te grote ruimte voor interpretatie. Zo vragen overheden soms meer aanvullende informatie dan wettelijk vereist. Soms moet de aanvrager ook meer details aanleveren terwijl die op het moment van de aanvraag nog niet gekend zijn.
Op naar een vereenvoudiging
Bij overheden wordt steeds vaker vooroverleg gepleegd en er zijn nieuwe tools – zoals de wijzigingslus – om aanvragen beter te stroomlijnen en om aanvullingen of wijzigingen toe te passen tijdens de procedure. Informeel vooroverleg vraagt echter tijd en is soms niet mogelijk door het tekort aan personeel binnen omgevingsadministraties.
Daarnaast heeft Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir aangekondigd om de vergunningsprocedure te vereenvoudigen, verbeteren en versnellen. Dat zou gebeuren door onder meer de administratieve lasten te verminderen en door zinloze of overbodige regels te schrappen. De minister heeft een conceptnota voorgelegd aan de Vlaamse regering op 11 februari. Die plannen tot vereenvoudiging kunnen alvast rekenen op de steun van de Vlaamse Confederatie Bouw (VCB), die wijst op het belang van een snelle omzetting in de regelgeving. "Als VCB zijn we tevreden met de nieuwe online datatool voor vergunningen van het Departement Omgeving. De regelmatige update van deze data laat toe om met wendbaar beleid sneller in te spelen op trends. De huidige analyse duidt aan dat de voorziene hervorming van het vergunningenbeleid noodzakelijk is. Daarnaast biedt dit nieuwe instrument de mogelijkheid om veel sneller de bouwconjunctuur te voorspellen en indien nodig ondersteunende maatregelen te treffen", aldus Marc Dillen, directeur-generaal van de VCB.
