Aandeel binnenvaart in de vervoersketen vergroten 

Wat is de eerste uitdaging die jullie als 'De Vlaamse Waterweg' samen aangaan?

“Onze belangrijkste ambitie bestaat erin het aandeel van de binnenvaart in de totale vervoersketen te vergroten. Als waterwegbeheerder organiseren we zelf weliswaar geen transport, maar realiseren we op en langs onze waterwegen de voorwaarden om het vervoer te water vlot te laten verlopen. Er moet dus gezorgd worden dat de waterweginfrastructuur goed functioneert en bedrijfszeker is voor de toekomst. Investeren in onderhoud en in de modernisering en aanleg van sluizen, bruggen, kaaimuren en watergebonden bedrijventerreinen is bijgevolg de boodschap. In 2016 werd door onze inspanningen meer dan 70 miljoen ton goederen vervoerd via het water, dat zijn ongeveer 15.000 vrachtwagenritten die dagelijks vermeden worden. Dat is een gigantisch aantal, maar we willen dat cijfer in de toekomst nog beduidend laten groeien in het belang van de bereikbaarheid en de leefbaarheid van Vlaanderen. Prognoses geven immers aan dat het goederenvervoer tegen 2030 nog met 44% zal stijgen. Het is dan ook de bedoeling ondernemers ervan te overtuigen om de binnenvaart meer dan ooit in te zetten om die verwachte groei op te vangen. Als dat niet gebeurt, staan we binnen enkele jaren namelijk op elk moment van de dag bijna overal op de weg stil."

Je kan dit artikel volledig lezen na registratie

Reageer

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Aannemer 

Aannemer maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.