Kerntaken van De Vlaamse Waterweg

Zullen ondernemers automatisch de weg naar de binnenwateren vinden?

“Gelukkig maken al heel wat bedrijven gebruik van vervoer te water en wie er eens voor gekozen heeft, blijft meestal trouw aan het water. We willen echter nog meer ondernemers overtuigen om op z'n minst vervoer via de binnenvaart te overwegen. Vaak denkt men dat wanneer het vertrek of de aankomst van goederen niet vlak naast een waterweg is gelegen, de binnenvaart geen vervoersoptie is. Niets is minder waar: ook in dat geval kan de binnenvaart perfect een schakel vormen van de logistieke keten, waarbij enkel de last mile via de weg wordt afgelegd. De tijd dat enkel bulk en containers vervoerd werden via het water, ligt intussen ver achter ons. Tegenwoordig worden er via het water goederen vervoerd waar vijf jaar geleden nog niemand aan dacht: biervaten, tal van afgewerkte producten, gepalletiseerde bakstenen en noem maar op. De mogelijkheden zijn enorm. Bij de renovatie van de Scheldekaaien in Antwerpen bv. (zie verder in dit nummer), wordt momenteel een drijvende betoncentrale ingezet, waarvoor de grondstoffen per schip worden aangevoerd en ter plaatse worden verwerkt. Er rijdt geen enkele betonmixer meer richting de werf, bijna 10.000 ritten worden zo vermeden, wat een enorme winst is voor de mobiliteit in Antwerpen."

Je kan dit artikel volledig lezen na registratie

Reageer

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Aannemer 

Aannemer maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.