100.000e BEV op de Belgische weg
In februari 2023 werd de 100.000e volledig elektrische wagen ingeschreven. EV Belgium zette dit, samen met twee van zijn leden, Polestar en Arval, plechtig in de kijker tijdens de overhandiging van een 100% elektrische wagen. Voor EV Belgium loopt de transitie naar een volledig elektrische mobiliteit voorlopig zonder noemenswaardige problemen.
100.000 volledig elektrische wagens
Volgens de FOD Mobiliteit bestond het Belgische EV-park op 1 augustus 2022 uit 71.651 volledig elektrische wagens.
De maanden erop neemt het aantal inschrijvingen snel toe, met nog eens 31.391 volledig elektrische wagens. Dat maakt dat de afgelopen maanden 100.000 BEV's op de baan reden.
Ook Polestar lanceerde zich in 2020 op de Belgische markt als enige Europese pure elektrische speler en sindsdien zijn er meer dan 3.000 Polestar 2 aan Belgische bestuurders overhandigd. "We blijven pleiten voor de elektrificatie van het Belgische wagenpark. De mijlpaal van 100.000 EV's op de Belgische wegen is een geweldig begin. We geloven echter dat het slechts een begin is", stelt Lies Eeckman, managing director bij Polestar.
BEV's in België houden
Er is dus een grote versnelling ingezet. Aan dit tempo zal volgens EV Belgium de elektrische vloot de komende jaren exponentieel toenemen. De 200.000e wagen zal waarschijnlijk nog in 2023 ingeschreven worden, in 2025 verwacht EV Belgium dat de drempel van 500.000 elektrische wagens overschreden zal worden.
Het is volgens EV Belgium echter nog onduidelijk wat er gaat gebeuren met het tweede leven van de elektrische leasingwagens. Na een eerste termijn van 4–5 jaar hoopt EV Belgium dat de wagens een tweede leven krijgen in België, bijvoorbeeld voor particulieren.
"Het behouden van de huidige elektrische leasingvloot in België is een belangrijke voorwaarde om deze vooruitzichten waar te maken, deze moeten zo veel als mogelijk in België blijven als tweedehandswagens op de particuliere markt", benadrukt Jochen De Smet nog.
Leasingmarkt: bewogen jaar
2022 was een bewogen jaar in de leasingsector. De overstap naar elektrisch rijden is vorig jaar écht goed op dreef gekomen. In 2022 stuurde Arval België 8.376 gedeeltelijk of geheel elektrisch aangedreven voertuigen de weg op. Die 8.376 voertuigen waren goed voor 41% van alle nieuwe voertuigen die in 2022 door Arval België ingeschreven werden.
Maar liefst 3.644 van die voertuigen waren 100% elektrisch, en dat zijn er 57% meer dan in 2021. Vanaf juli 2023 worden de fiscale voordelen voor nieuwe bedrijfswagens verder afgebouwd als ze niet 100% elektrisch zijn. Daarom verwacht Arval België dat nog meer bestuurders de komende maanden en jaren kiezen voor een elektrische wagen. Dit blijkt ook uit de openstaande bestellingen: 59% zijn geëlektrificeerd (BEV en hybrides) en ruim 28% zijn 100% elektrisch. Dat cijfer zal wellicht snel oplopen in de tweede helft van dit jaar.
Groeipijnen?
Het afrekenen van laadtransacties gaat goed, de leveringstermijnen dalen stapsgewijs naar meer normale niveaus … Batterijen krijgen in 2023 en 2024 een grotere capaciteit, waardoor het standaardbereik evolueert richting 600 km (wat vergelijkbaar is met benzinewagens op dit moment). Vandaag loopt de transitie naar elektrisch rijden dus vrij vlot.
Maar de technologie in de voertuigen en in de laadpalen zal de komende jaren steeds sneller evolueren. Denk maar aan het bidirectioneel laden of 'Plug and Charge'-oplossingen, om maar twee innovaties te noemen.
Verschillende automerken kondigen het bidirectioneel gebruik van elektrische wagens aan. De autobatterij zal dus technisch ingezet kunnen worden in twee richtingen. Probleem is dat de wagens klaar zijn maar de omgeving nog niet en er heel wat onduidelijkheden zijn. Hoe staat de netbeheerder tegenover het terugleveren van elektriciteit op het net? Hoe zal de fiscus omgaan met het uitwisselen van elektriciteit tussen de wagen en een thuis- of kantooromgeving?
Deze nieuwe en jonge sector staat dus voor boeiende en innovatieve tijden in een snel evoluerende omgeving.
