Bruggen over Albertkanaal worden verhoogd
Ingreep laat doorvaart van schepen met vier lagen containers toe

Het Albertkanaal is de belangrijkste watersnelweg van Vlaanderen. De Vlaamse Waterweg heeft nu nv Via T Albert aangesteld om acht bruggen over het kanaal te herbouwen. Door ervoor te zorgen dat alle bruggen een doorvaarhoogte van minimaal 9,1 m hebben, kan de capaciteit van de economische slagader uitgebreid worden met 25%. Op die manier kunnen schepen met vier lagen containers het Albertkanaal afvaren. Bij de overige 48 bruggen (van de 62 in totaal) is de verhoging al uitgevoerd of is die in uitvoering.
Concreet gaat het om de bruggen Beringen, Paal-Tervant, Meerhout-Vorst, Lummen, Oelegem II (Ranst), Herentals-Herenthoutseweg, Kuringen en de Hoogmolenbrug (Schoten). De bruggen krijgen allemaal een stalen boogbrug van hetzelfde type. Op die manier worden de ontwerpkosten beperkt en kunnen de werken snel uitgevoerd worden. Eind 2022 moeten alle bruggen volledig herbouwd zijn.
De Vlaamse Waterweg en de nv Via T Albert hebben een publiek-private samenwerkingsovereenkomst gesloten voor het ontwerp, de bouw, de financiering en het 30-jarige onderhoud. De nv werd speciaal voor dit project opgericht en bestaat uit Franki Construct, Hye, Willemen Infra en Aelterman. De totale bouwkost bedraag 107 miljoen euro.