Nood aan dynamische tarieven voor opladen elektrische wagens
EV Belgium pleit voor aanpassing tarieven en invoering 'time of use'-systeem
In het kader van de stijgende energiekosten is er dringend nood aan een andere manier van elektriciteit verbruiken. Hiervoor is het zogenaamde capaciteitstarief in het leven geroepen, maar EV Belgium stelt dat dit plan onvoldoende rekening houdt met de opkomst van elektrische wagens.
Capaciteitstarief
Elk huishouden is verschillend en heeft dus ook een andere manier van elektriciteit verbruiken. Er valt echter een algemeen patroon te ontwaren: er is doorgaans een kleine ochtendpiek en een grote avondpiek, die zorgen voor een sterke belasting van het net.
Het capaciteitstarief wordt ingevoerd om deze piekmomenten tegen te gaan en via een maandelijkse registratie wordt men aangemoedigd het verbruik meer te spreiden. Extra netkosten zullen worden aangerekend aan die gezinnen die hun verbruik te veel concentreren tijdens deze drukke momenten.
Wat met elektrische wagens?
Het capaciteitstarief heeft echter een ongewenst effect, waarschuwt EV Belgium: in feite zet het tarief aan om een elektrische wagen traag op te laden over een langere periode. Als gevolg zal het opladen vaak meteen bij het thuiskomen gestart worden. Dit betekent dat de vermelde avondpiek niet vermeden wordt, wat paradoxaal weer tot meer belasting en hogere kosten leidt.

Het aantal elektrische wagens neemt bovendien sterk toe in ons land. Vandaag zijn dat er al zo'n 70.000 en in 2023 zullen er nog tussen de 60.000 en 100.000 bijkomen. Het is tevens de bedoeling dat er tegen 2029 enkel nog zero-emissievoertuigen worden ingeschreven, wat mogelijk zal leiden tot zo'n 1,8 miljoen volledig elektrische wagens in 2030, in Vlaanderen alleen al.
De avondpiek zal op deze manier enkel maar versterkt worden in de volgende jaren. Er is dus niet zozeer nood aan het capaciteitstarief, maar wel aan een nieuwe manier van opladen.
Dynamische tarieven
EV Belgium stelt dat de avondpiek pas echt kan afgevlakt worden indien er zogenaamde dynamische 'time of use'-tarieven komen. Bij dit systeem variëren de nettarieven zelf in functie van de netbelasting doorheen de dag. Even belangrijk is de introductie van slimme sturing, die het laadproces opstart op het meest geschikte moment. Hierbij wordt ook rekening gehouden met de persoonlijke voorkeuren van de gebruiker.
"Dit creëert ook een piek, maar één die op een gepast moment valt voor de netbeheerder, namelijk wanneer de vraag het laagste is voor het gehele net"
– Jochen De Smet, voorzitter van EV Belgium
Bovendien is het noodzakelijk om werk te maken van zogenaamde commerciële flexibiliteit. Hierbij zet de netbeheerder bewust producten op de markt om zo de vraag te sturen. Dit kan toegepast worden bij dreigende overbelasting bijvoorbeeld. Consumenten kunnen dan, mits een kleine vergoeding, hun laadgedrag verschuiven in functie van de netbelasting.
Het uiteindelijke doel is om vraag en aanbod in evenwicht te houden en zo dus absolute piekmomenten te vermijden. De sterke stijging van het aantal elektrische wagens maakt dergelijke maatregelen absoluut noodzakelijk en EV Belgium roept op om hier concreet werk van te maken.
