- 04 maart 2019
- Door Sammy Soetaert
- | 7 min. leestijd
- | Bron: Infrastructure
Proefproject ultrastil 'poro-elastisch' wegdek te Gent
Wie dicht bij een drukke weg woont, zal het ongetwijfeld beamen: verkeer zorgt voor lawaai, veel lawaai. De praktijk leert dat het geluid dat een automotor maakt vanaf 30 à 40 km/u verwaarloosbaar is in vergelijking met het geluid veroorzaakt door de wisselwerking van de banden en het wegdek, ook het rolgeluid genoemd. Daar kan dan ook een grote geluidsreductie geboekt worden. Het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw (OCW) onderzoekt de mogelijkheid om poro-elastische materialen in te zetten als wegdek. Onlangs werd in Gent een nieuwe proefvak met dit innovatieve wegdektype voorgesteld.
Sorry, dit is een premium artikel
Dit artikel is exclusief beschikbaar voor abonnees. Abonneer je nu en krijg toegang tot alle artikels.
Ontdek onze abonnementsformules