De bouw: de verwaarloosde bron van stedelijke emissies?

Testresultaten van de reele uitstoot van bouwplaatsen

Emissiegegevens bouwmaterieel Emissiegegevens over bouwmaterieel zijn schaars, vaak verouderd en worden onder onrealistische omstandigheden verzameld. Bouwmachines vallen onder de algemene categorie van niet voor de weg bestemde mobiele machines. Dit segment van machines wordt vaak over het hoofd gezien bij onderzoek naar stedelijke emissies. En dit terwijl het een bron van groeiend belang is voor de uitstoot in de stad. Om de situatie beter te begrijpen, heeft Emissions Analytics samen met het Kings College London een uitgebreide praktijktest uitgevoerd met 30 verschillende bouwmachines van verschillende types. De Londense luchtemissie-inventaris van 2016 schat dat de bouwsector 34% van de totale PM10, 15% van de PM2,5 en 7% van de totale stikstofoxiden (NOx) voor zijn rekening neemt. Het is dus onmiddellijk duidelijk dat bouwplaatsen een belangrijk onderdeel vormen van elke regelgevende inspanning om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren. Over de hele linie vonden de onderzoekers dat de hoogste NOx-emissies afkomstig waren van oudere bouwmachines, meestal fase III-A en III-B, maar die in de nieuwere fase IV-motoren afnamen door geavanceerdere motormanagementsystemen en uitlaatgasnabehandeling. Ze hebben echter ook vastgesteld dat de SCR-systemen (Selective Catalytic Reduction) beter zouden kunnen functioneren. De systemen presteren immers slecht wanneer een motor langer dan tien minuten stationair draait, waardoor de uitlaattemperatuur onder de 200 graden Celsius daalt. Tijdens stationair draaien daalt de uitlaatgastemperatuur en bij hervatting van de werkzaamheden is er een grote piek in de NOx-emissies. In totaal ligt de uitlaatgastemperatuur gedurende 42% van de tijd onder de 200 graden Celsius. Dit toont het belang aan van een zorgvuldig thermisch beheer van de nabehandelingssystemen om zo te zorgen voor een lage reële uitstoot. Een ander aspect betreft de generatoren, die typisch 'statisch' zijn en vaak over het hoofd worden gezien in onderzoek. In feite vormen zij 5% van de Londense vloot van niet voor de weg bestemde mobiele machines en spelen zij een fundamentele rol op bijna elke bouwplaats. Ook werd vastgesteld dat tal van generatoren hun gereguleerde limieten voor NOx-emissies overschreden. Generatoren die achteraf met SCR werden uitgerust, kenden een vermindering van de Nox-emissies met 85%.

Je kan dit artikel volledig lezen na registratie

Reageer

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Aannemer 

Aannemer maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.